مجله راز موفقیت بازار کار ایران آشنايي با نكات كليدی رزومه‌نويسي
تبلیغات در ایران پزشکان و مراکز درمانی ایران آگهی های استخدام در ایران .
 
آشنايي با نكات كليدی رزومه‌نويسي

رشد نــــرخ بيكاري باعث شده است، درعرصه بازاركار رقابتي فشرده بين كارجويان براي به دست آوردن يك فرصت شغلي وجود داشته باشد و يافتن شغلي مناسب براي بسياري از کارجویان به رويا تبديل شده است. رقابت ميان كارجويان از همان گام آغازيني كه يك كارفرما براي فرصت‌های شغلي مورد نياز خود فراخوان يا آگهي منتشرمي كند آغاز می‌شود. و كارجو اولين گام را با نوشتن رزومه آغاز می‌کند تا خود را براي پذيرش فرصت شغلي موجود آماده نشان دهد. رزومه خلاصه‌اي از مشخصات فردي، سوابق تحصيلي، شغلي و مهارت‌های است كه دريك يا دو صفحه نوشته می‌شود و كارفرما بر مبنای آن كارجو را براي مراحل بعدي استخدام انتخاب می‌کند.

اكنون پرسش اين است كه چگونه می‌توان از كيفيت بالا و موثر بودن يك رزومه اطمينان يافت؟

رزومه نويسي در ایران چندان جدي گرفته نشده است حال آنكه نوشتن رزومه و مشاوره دادن در مورد نوشتن آن در كشورهاي پيشرفته به يك حرفه تبديل شده است و در کشورهای صنعتي بزرگ حتي مؤسسات و مراكزي به‌منظور ارائه خدمات در این رابطه تاسيس شده است و سایت‌های اينترنتي متعددي وجود دارند كه به افراد در نوشـــتن يك رزومه خوب و موثر کمک می‌کنند. در زیر نكات ارزنده و راهکارهایی براي نوشتن رزومه موثر ارائه شده است كه اميدواريم بتواند براي شما مفید و راهگشا باشد.

نوشتن رزومه اولین گام است

برخی به گونه ای رزومه می‌نویسند که گویی رزومه اولين و آخرين مرحله يافتن شغل است درحالی‌که چنين نيست و ارسال تقاضانامه و رزومه تنها مرحله مقدماتي است كه بايد منجر به مراحلي چون مصاحبه شغلي و گزينش نهايي كارفرما گردد. نوشتن رزومه با چنين ديدگاهی منجر به نوشتن متنی طولانی و خسته کننده می‌نویسند، متني كه خواننده را خسته می‌کند و از کارجو تصويرفردي افسرده به ارائه می‌دهد. در چنین حالتي، كارفرما ميل و رغبتی به خواندن رزومه نخواهد داشت و كارجو نيز به مقصود خود كه رسیدن به مرحله مصاحبه و دستیابی به يك فرصت شغلي است دست نمی‌یابد.

نيازهاي کارفرما و توانایی‌های لازم در شغل مورد نظر را بشناسید

نقطه شروع برای نوشتن یک رزومه بـــه ویژه بـــرای یـک کارفرمای خاص آن است که وضعيت محيط كاري و نوع فعاليت او را بشناسيد و بدانيد كاركردن در محیطی كه نيرو براي آن تقاضا شده به چه مهارت‌هایی نياز دارد. پرسش از افرادی كه با محيط كاري كارفرما آشنايي دارند، مراجعه به آرشيو رسانه‌ها و در موقعیت فعلي سايت اينترنتي مربوط به آن كارفرما مي تواند به شما كمك كند بعد از آن در نوشتن رزومه اطلاعاتي را كه به دست آورده‌اید در نظر داشته باشيد و مشخص کنید که شما و مهارت‌هایتان چگونه می‌تواند پاسخگوي نياز هاي موجود باشد.

به صورت خلاصه و کامل بنویسید

هیچ کارفرمایی زمان و حوصله آن را ندارد که یک متن طولانی را بخواند. مطمئن شوید که از جملات کوتاه و نکات کلیدی برای بیان تجربه‌ها، سوابق تحصیلی و اهداف حرفه‌ای خود بهره گرفته‌اید.

ابتدا اطلاعات مهم را ذکر کنید

این موضوع هم در کل رزومه وهم برای هر کدام از بخش‌ها صادق است. اغلب اوقات تجربه کاری قبلی مهم‌ترین بخش رزومه‌تان خواهد بود، پس آن را در ابتدا بیاورید. زمانی که تجربه‌ها یا مهارت‌های خود را فهرست می‌کنید ابتدا مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کنید.

از بیان نکات منفی خودداری کنید

ز ذکر اطلاعاتی که در نظر کارفرما منفی تلقی می گردند خودداری کنید. این امر هم برای رزومه و هم برای مصاحبه صادق ست. برای مثال لازم نیست درباره آنچه در محل كار قبلی از آن متنفر بودید، سخن به میان بیاورید يا اگر درمحل كارقبلي خود با همكاران يا مديريت چالشي داشته ايد كه منجر به خروج شما ازآنجا ويافتن شغل جديد شده نبايد دراين مورد اطلاعاتي به كارفرماي جديد بدهيد.

بازار کاریابی
http://kar.ibep.ir