مجله راز موفقیت تفریح و سرگرمی مجله تازه های تکنولوژی چشم‏انداز بازار موبایل ایران
تبلیغات در ایران پزشکان و مراکز درمانی لوازم صوتی و تصویری بازار کامپیوتر ایران بازار موبایل ایران .
 

بر اساس گزارش بیزینس مانیتور، ایران بر اساس استانداردهای منطقه‏ای ضریب نفوذ پایینی در بخش تلفن همراه دارد و در بین ۱۵ کشور منتخب خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه ۱۲ را به دست آورده است.
 این گزارش پیش‏بینی می‏کند که نرخ رشد متوسط سالانه صنعت مخابرات ایران ۴.۶ درصد بین سال‏های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ باشد. متوسط منطقه در این زمینه ۲.۶ درصد است. در واقع در میان کشورهای منطقه تنها کشور عراق که ضریب نفوذ کمتری از ایران دارد پیش‏بینی رشد با سرعت بالاتری را نسبت به ایران دارد.  در عین این پیش‏بینی رشد چالش‏هایی برای اپراتورهای ایران در این گزارش متصور شده است از جمله وابستگی شدید به درآمد خدمات ارتباطی که تحت فشار کاهش شدید قیمت و کاهش ارزش ریال موجب به وجود آمدن یکی از پایین‏ترین نرخ‏های متوسط درآمد به ازای هر کاربر شده است.  بیزینس مانیتور بر اساس تحلیل‏های منتشر شده توسط شرکت ام‏.تی‏.ان در پایان سال ۲۰۱۳ گفته است که تا این زمان حدود ۱۰.۳ میلیون کاربر گوشی هوشمند در ایران حضور داشتند که نرخ نفوذ آن در حدود ۲۵ درصد است.  در این گزارش تعیین  موقعیت رایتل در بازار بسیار دشوار عنوان شده است، چراکه دسترسی به  داده‏های اطلاعاتی این اپراتور بسیار محدود است. با این حال بیزینس مانیتور پیش‏بینی کرده که با محدود بودن عرضه نسل سوم تلفن موبایل گرایش به این اپراتور سرعت یابد (این گزارش البته پیش از واگذاری امتیاز خدمات نسل‏های بالای موبایل به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول تنظیم شده است).  همچنین طبق اطلاعات ارائه شده توسط ایرانسل این شرکت در پایان ۲۰۱۳ بیش از 37/41 میلیون مشترک داشته که در مقایسه با سال قبل رشد 2/2 درصدی را نشان می‌دهد این میزان پایین‏تر از رتبه قبلی این شرکت در پایان ژوئن ۲۰۱۳ است که ایرانسل ۴۲ میلیون مشترک داشت. در واقع با توجه به این آمارها بیش از ۹۵ درصد بازار تلفن همراه در ایران در اختیار دواپراتور همراه اول و ایرانسل قرار دارد هر چند جذابیت تکنولوژی نسل سوم موبایل و انحصار باعث پیشتازی رایتل در میزان جذب بیشتر مشترکان در سال ۲۰۱۳ شد.  بیزینس مانیتور بر اساس این آمارها همراه اول را همچنان پیشتاز سهم بازار تلفن همراه در ایران عنوان می‏کند و معتقد است در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۰۴ هزار مشتری جدید به شبکه تلفن همراه «همراه اول» پیوسته‏اند که به نحو چشمگیری کمتر از تعداد مشترکانی است که در سال ۲۰۱۲ به این شبکه ملحق شدند.  با توجه به اطلاعات محدودی که از رشد رایتل وجود دارد برآورد می‌شود  حدود 3/1 میلیون مشترک در سال ۲۰۱۴ به این شبکه ملحق شوند و این مساله باعث شده سهم شرکت در مقایسه با سال ۲۰۱۳ با 4/2 میلیون افزایش به 1/4 درصد برسد.  این گزارش همچنین با اشاره به دخالت مقامات ایرانی در فرآیند صدور مجوز فناوری نسل سوم به تمایل مردم برای خرید گوشی‏های هوشمند با قابلیت نسل سوم اشاره کرده و می‏گوید: با وجود تحریم‏های اقتصادی همواره مردم به دنبال خرید آخرین مدل‏ گوشی‏ها و وسایل هستند که این مساله به عنوان نماد منزلت آنان محسوب می‏شود.  بیزینس مانیتور در همین حال ایران را در مقایسه با سایر بازارهای منطقه‏ای تلفن همراه در مراحل ابتدایی استفاده از خدمات ارزش افزوده قرار می‏دهد.  بیزینس مانیتور با اشاره به اینکه تمام اپراتورهای تلفن همراه در ایران از جمله اپراتورهای کوچک محلی مانند شرکت مخابرات سیار اصفهان و شرکت تله کامینیوکیشن کیش خدمات پیامک ارائه می‏دهند به نمونه‏هایی از این خدمات مانند خدمات فرهنگ لغت یا سرویس قرآن همراه اشاره می‏کند /منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

تفریح، سرگرمی، اطلاعات عمومی
http://fun.ibep.ir