مجله راز سلامتی مجله صنایع غذایی و کشاورزی غذاهاي گياهي موثر در افزايش عملکرد مغز، خلق و خو و حافظه
تبلیغات در ایران پزشکان و مراکز درمانی رستوران های ایران متخصصان تغذیه صنایع غذایی و نوشیدنی .
 

گاهي پيش مياد که تمرکز کردن روي موضوعي کمي برامون سخت مي شه.در اين شرايط مصرف بعضي از مواد غذايي براي عملکرد بهتر مغز و افزايش تمرکز و حافظه مفيده. بررسي ها نشون ميده بين آن چه مي خوريم و عملکرد مغز ارتباط مستقيمي وجود داره.مغز تنها ۲درصد وزن کل بدن را تشکيل مي دهد.مغز بيش از ۲۰ درصد کالري ما را مصرف مي کند.مغز نياز به گلوکز دارد.

۶۰ درصد از مغز از چربي تشکيل مي شود. بايد چربي هاي سالم و مفيد حاوي امگا۳ و اسيد چرب امگا۶ مصرف کنيد.

غذاهاي گياهي موثر در افزايش عملکرد مغز، خلق و خو و حافظه

*غلات سبوس دار: اين ماده غذايي غني از کربوهيدرات هاي پيچيده، فيبر و مقداري اسيدچرب امگا ۳ است که از قلب و مغز در مقابل افزايش قند خون، کلسترول، لختگي خون و... محافظت مي کند. ويتامين هاي B موجود در آن روي جريان خون رساني به مغز و خلق و خو تأثير مي گذارد.

*کلم بروکلي- اين گياه يک ماده غذايي عالي براي بدن است؛ غني از کلسيم، ويتامين C,B، بتاکاروتن، آهن، فيبر و ويتامين K است. اين ماده از مغز در برابر راديکال هاي آزاد محافظت و به جريان خون کمک مي کند و فلزهاي سنگين مضر براي مغز را از بين مي برد.

*مغزها: مغزها، به ويژه گردو و بادام به طور چشمگيري براي مغز و سيستم عصب مفيد است. منبع عالي اسيد چربي هاي امگا ۳ و ۶، ويتامين B6 و E است. ويتامين E از مغز در برابر اختلال مشاعر محافظت مي کند و قدرت مغز را افزايش مي دهد.

*اسفناج: ماده مغذي موجود در اسفناج مانع از آسيب ديدگي دي ان اي مي شود و براي بهبود عملکرد مغز بسيار مفيد است.

*آواکادو- منبع چربي ها، امگا۳ و اسيد چرب امگا۶ است. اين چربي جريان خون به مغز را افزايش و ميزان کلسترول را کاهش مي دهد و در جذب آنتي اکسيدان به بدن کمک مي کند. آواکادو نيز حاوي آنتي اکسيدان هاي متعددي است از جمله ويتامين E که بدن و مغز را از آسيب هاي راديکال آزاد محافظت مي کند. علاوه بر آن منبع خوب پتاسيم و ويتامين K است که هر ۲ از مغز در برابر خطر سکته محافظت مي کنند.

*شکلات تلخ: فلاوانوئيد موجود در آن باعث بهبود عملکرد رگ هاي خوني مي شود. شکلات خلق و خو را بهبود و درد را کاهش مي دهد و سرشار از آنتي اکسيدان است.

*گوجه فرنگي- ليکوپن که آنتي اکسيداني قوي است، خلق و خو را نيز بهبود مي دهد.

*لوبيا و بنشن: اين خوراکي ها منبع عالي کربوهيدرات هاي پيچيده است و با ترکيب شدن با فيبر باعث کند شدن روند جذب مي شود.

لوبيا منبع غني فولات نيز است. فولات نوعي ويتامين B است که بر عملکرد مغز تأثير مي گذارد.

* دانه آفتاب گردان: دانه هايي مانند آفتاب گردان و کدو حاوي ترکيبي غني از پروتئين، اسيدچرب امگا و ويتامين هاي B است. تريپتوفان موجود در آن از طريق مغز به سروتونين تبديل مي شود که در بهبود خلق و خو تأثيرگذار است و با افسردگي مقابله مي کند.

*رزماري- اين گياه تنها با بويي که دارد مي تواند حافظه و عملکرد شناختي را بهبود دهد. باعث افزايش جريان خون رساني به مغز مي شود، بهبود دهنده خلق و خوست و به عنوان آنتي اکسيدان عمل مي کند. رزماري يک سم زداي قوي است که با سرطان نيز مقابله مي کند، انرژي را بالا مي برد. اين گياه با سرطان پوست نيز مقابله مي کند.

*کلم قرمز: اين گياه سرشار از پلي فنولز است که نوعي آنتي اکسيدان قوي مفيد براي مغز و قلب است. همچنين اين گياه حاوي گلوکوسينولتز است. اين ترکيب با سرطان مقابله مي کند. / منبع: روزنامه خراسان - مترجم: عليرضا

مجله اینترنتی راز سلامتی
http://salamat.ibep.ir